Neem contact met ons op

085 40 15 717

Stuur ons een e-mail!

Contactgegevens:

Bericht:

Uw bericht is succesvol ontvangen Close this notice.

Whitepaper aanvragen

Vul je gegevens in

Schrijf mij in voor de nieuwsbrief

Maak een keuze uit onze whitepapers

Aan tafel bij de prospect

Winstgevende acquisitie: 10 tips!

Whitepaper marketing

Zodra je het whitepaper hebt aangevraagd kom je op een overzichtspagina waar je de verschillende whitepapers direct kunt downloaden door op de link te klikken. Veel leesplezier!

Je aanvraag is succesvol verwerkt Close this notice.

Vul je gegevens in

Je aanvraag is succesvol verwerkt Close this notice.
3 jaar ago · by · Reacties uitgeschakeld voor Waarom netwerken niet hetzelfde is als verkopen

Waarom netwerken niet hetzelfde is als verkopen

Anno 2016 hoor je het veel om je heen: ga netwerken, netwerken is belangrijk, met netwerken doet u contacten op, met netwerken promoot u uw bedrijf en uzelf. Tijdens netwerken gaat u in gesprek. Is dat dan automatisch een verkoopgesprek?

Netwerken is geen acquisitietool

Het antwoord op de vraag of netwerken en verkopen hetzelfde is, is eenvoudig: nee. Op een netwerkbijeenkomst heeft u de mogelijkheid om veel verschillende mensen te ontmoeten. Daar zitten ongetwijfeld kansen verstopt, die u tevoorschijn kunt halen door gesprekken aan te gaan. Misschien heeft u een pitch voorbereid, die u kunt gebruiken om kort en krachtig iets over uzelf te vertellen. Maar verkopers hebben de neiging om netwerken te zien als acquisitietool. Waarom is dit dan toch geen goed idee?

Netwerken is geen doel op zich

Een zaal vol mensen binnenstappen is niet hetzelfde als een zaal vol klanten binnenstappen. De mensen zijn daar aanwezig voor sprekers, een event, een bepaald onderwerp of gewoon omdat er een feestje is. Deze mensen hebben allemaal iets te vertellen, maar wel in een ontspannen setting. Wat denkt u dat er gebeurt wanneer u tien minuten over uzelf zou gaan praten, over wat u te bieden heeft, zonder dat u weet wat de ander nodig heeft? Daar is iemand op dat moment niet naar op zoek. Stel dat iedereen dat zou doen, dan zou elke bijeenkomst een wedstrijd verkopen worden.

Waar netwerken we dan wel voor?

Netwerken doe je om mensen te leren kennen. Om een goed verhaal te horen. Om ergens op in te haken. Oprechte interesse te tonen en luisteren naar wat de ander te vertellen heeft. Of om een gemeenschappelijke passie te ontdekken en daarover te praten. Dan kunt u samen kijken of u eventueel nog eens in contact treedt. Of dat u iemand kent aan wie diegene iets zou kunnen hebben. Het is niet bedoeld om het meest aantal visitekaartjes weg te geven. Want als het gesprek niet fijn was, waarom zou iemand u dan bellen?

De verkoper met de vlotte babbel is een cliché

Wat wij al eerder aanstipten is dat dé verkoper niet bestaat. Dat geldt ook voor netwerken. Er zijn verschillende manieren om te netwerken. Bent u bang dat u niet goed bent in verkoopgesprekken? Dan bent u misschien ook bang om actief te netwerken. Houdt in het achterhoofd dat netwerken niet hetzelfde is als verkopen. U weet als geen ander hoe u waarde kunt toevoegen aan een gesprek, op welke manier dan ook.

Netwerken is voor de lange termijn

Hoewel verkopen ook voor herhaling kan zorgen is netwerken bedoeld voor de lange termijn. U investeert tenslotte aandacht en tijd in zakelijke relaties. U mag elkaar, u gunt elkaar wat en kijkt wat er speelt en of u daar iets in kunt betekenen. Of u komt iets tegen waar de ander iets aan heeft. Netwerken is informatie en plezier delen.

Kunnen wij u helpen bij netwerken of acquisitie?

Meer weten, neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Bedrijfsgegevens

Sales Plus BV

Stationsplein 45 | Unit A4.002
3013 AK Rotterdam
KVK: 30185547

Contactgegevens

E-mail address:
sales@salesplus.nl

085-4015717