Neem contact met ons op

085 40 15 717

Stuur ons een e-mail!

Contactgegevens:

Bericht:

Uw bericht is succesvol ontvangen Close this notice.

Whitepaper aanvragen

Vul je gegevens in

Schrijf mij in voor de nieuwsbrief

Maak een keuze uit onze whitepapers

Aan tafel bij de prospect

Winstgevende acquisitie: 10 tips!

Whitepaper marketing

Zodra je het whitepaper hebt aangevraagd kom je op een overzichtspagina waar je de verschillende whitepapers direct kunt downloaden door op de link te klikken. Veel leesplezier!

Je aanvraag is succesvol verwerkt Close this notice.

Vul je gegevens in

Je aanvraag is succesvol verwerkt Close this notice.
2 jaar ago · by · Reacties uitgeschakeld voor De top 10 salesblunders

De top 10 salesblunders

De druk om de deal te sluiten is wellicht hoog en sales blijft mensenwerk. Fouten liggen op de loer. Toch zijn er een aantal salesblunders te bedenken die u, hoe vaak ze ook tegenkomt, goed kunt voorkomen.

1. Onvoorbereid zijn

Wanneer u niet goed voorbereid bent op een salesgesprek is het lastig om inhoudelijk de leiding te nemen in het gesprek. Als u dan pas de benodigde informatie over een bedrijf tot u neemt, moet u improviseren om in te spelen op wat uw gesprekspartner vertelt. Zorg er daarom voor dat u vooraf informatie verzameld heeft over het bedrijf en de gesprekspartners, de producten of diensten, de concurrentie, reviews. Aan de hand daarvan kunt u ook gericht vragen opstellen. Zo maakt u een goede eerste indruk.

2. Slecht luisteren en teveel praten

U heeft ongetwijfeld een goed verhaal om uw prospect mee te overtuigen. Vergeet echter niet dat goed luisteren helpt om een vertrouwensband te kweken. De prospect voelt zich gehoord. Ook helpt het u om duidelijker te krijgen wat het probleem is of wat de doelen zijn. Geef de klant ook de tijd om uw verhaal tot zich te nemen. Stel vragen en neem een belangstellende houding aan. Blijf gefocust en vat het verhaal van de prospect samen.

3. Aannames

Met aannames komt u niet ver. Iemand die uw website heeft bezocht is niet automatisch geïnteresseerd in uw product. Een goed gesprek maakt niet automatisch van een prospect een klant. Iets dat eerder gebeurde kan nu anders lopen. Aannames zijn gevaarlijk en houden u niet scherp. Zorg ervoor dat u open het gesprek in gaat.

4. De prospect irrelevante informatie geven

In uw enthousiasme vertelt u wellicht een heleboel over uw dienst of product. De kans bestaat dat u daarbij afdwaalt naar eerdere situaties, zaken die niets met de bewuste kans te maken hebben of zelfs andere mogelijkheden. Uw prospect wil zich kunnen focussen op de belangrijkste zaken. Beperk u daarom tot zaken die voor de prospect van belang zijn.

5. De grote lijnen verliezen

De hoofdzaken met bijzaken verwarren ligt in lijn met punt 4. Een klant zit niet te wachten op een waslijst met details en kenmerken als hij nog niet weet wat het voordeel voor hém is. Focus u daarom op de hoofdlijnen en bewaar de specificaties voor een later moment.

6. Te amicaal zijn

Het is fijn om een klik te hebben met een potentiële klant. Als u merkt dat u op één lijn ligt dan verloopt het gesprek beter. Maar er zijn grenzen. Als u te amicaal bent in uw toon of vraagstelling dan kunt u aardig de plank misslaan? Wat zou u zelf doen als een onbekende doet alsof hij u al jaren kent?

7. Het initiatief voor een contactmoment van de prospect af laten hangen

U heeft een goed gesprek gehad en u hoort niet smeer van uw prospect. U heeft onderaan een offerte neergezet hoe de prospect contact kan opnemen en wacht af. Niet doen! Als u gaat afwachten tot iemand contact met u opneemt dan kunt u soms lang wachten! Dat hoeft niet te betekenen dat iemand geen interesse meer heeft. Het kan simpelweg tijdgebrek zijn of de verwachting dat u contact opneemt. Maak het contactmoment meteen concreet! Dan weet de prospect dat hij in de toekomst ook zo met u kan communiceren.

8. Het verkoopmoment missen

U wilt niet om wat voor reden dan ook achteraf horen dat er wel interesse was en dat u daar niet op de juiste wijze op inhaakte. Probeer tijdens gesprekken de interesse van uw prospect te peilen. Let op lichaamstaal die u een positieve vibe geeft. Dat kan houding, handgebaren of een glimlach zijn. Let ook op uitspraken die verraden dat een prospect interesse heeft: denk aan doorvragen, ingaan op details of vragen over kosten.

9. Onzorgvuldigheid in je documenten

Misschien een inkopper, misschien ook niet, maar zorg dat u zorgvuldig bent met het versturen van documenten. Let op de juiste adressen, contactpersonen en aanhef. Let op de spelling van namen. En bovenal, doe niet teveel knip-en-plakwerk in offertes. U moet er toch niet aan denken dat er bij het versturen nog gegevens in staan van een eerdere offerte?

10. Denken dat de klanten vanzelf komen

Last but not least: u mag dan een goede naam hebben opgebouwd, of goede ervaringen gehad hebben met eerdere (soortgelijke) klanten, u bent er nog niet! Achterover leunen heeft geen zin. Sales betekent op volle kracht vooruit, uzelf laten zien en u verdiepen in uw mogelijke klanten.

Wilt u meer informatie over salesgesprekken? Wij helpen u graag!

Meer weten, neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Bedrijfsgegevens

Sales Plus BV

Stationsplein 45 | Unit A4.002
3013 AK Rotterdam
KVK: 30185547

Contactgegevens

E-mail address:
sales@salesplus.nl

085-4015717