Neem contact met ons op

085 40 15 717

Stuur ons een e-mail!

Contactgegevens:

Bericht:

Uw bericht is succesvol ontvangen Close this notice.

Whitepaper aanvragen

Vul je gegevens in

Schrijf mij in voor de nieuwsbrief

Maak een keuze uit onze whitepapers

Aan tafel bij de prospect

Winstgevende acquisitie: 10 tips!

Whitepaper marketing

Zodra je het whitepaper hebt aangevraagd kom je op een overzichtspagina waar je de verschillende whitepapers direct kunt downloaden door op de link te klikken. Veel leesplezier!

Je aanvraag is succesvol verwerkt Close this notice.

Vul je gegevens in

Je aanvraag is succesvol verwerkt Close this notice.
4 jaar ago · by · Reacties uitgeschakeld voor Telemarketingetiquette waar moet u aan denken?

Telemarketingetiquette waar moet u aan denken?

Het doel van telefonische koude acquisitie is klanten werven. Een prospect wordt nooit klant wanneer u hem tegen u in het harnas jaagt! Hou daarom de volgende telemarketingetiquette in acht.

  • Spreek aan het begin van het gesprek zeer duidelijk en iets langzamer dan u normaal zou doen. Het geeft de prospect kans aan uw stem te wennen en te schakelen naar het gesprek.
  • Stel uzelf rustig voor, spreek uw bedrijfsnaam duidelijk uit. Denk niet, als ik het snel afraffel, overval ik mijn gesprekspartner en geef ik hem geen kans het gesprek voortijdig af te kappen.
  • Vraag altijd of het gesprek op dat moment uitkomt. Indien de prospect aangeeft dat het niet gelegen komt, stel dan voor dat u op een ander moment terugbelt. Neem zelf het initiatief en vraag of u hem vanmiddag/ morgenochtend kunt terugbellen? Uw prospect zal u dan heel waarschijnlijk het moment aangeven wanneer u contact kunt opnemen.
  • Wil de prospect eerst weten waarvoor u belt, leg dat kort en bondig uit. Vergeet in de korte introductie niet te verwerken wat het gesprek met u hem kan opleveren. Met andere woorden, haak in op de problemen en behoeften waarvan u weet dat ze spelen bij de doelgroep en die u kunt oplossen. Geef aan dat u hem daarover graag enkele vragen wil stellen, maar dat u hem op het afgesproken moment zal terugbellen.
  • Wil een prospect niet met u in gesprek? Nee is nee, doe niet al te moeilijk. Soms is echter te horen aan de prospect dat er een reden achter de Nee zit die meer is dan alleen dat hij uit principe geen medewerking verleent. Naar die reden kunt u wel vragen. Het kan nuttige informatie opleveren. Als het geen ‘onvriendelijke Nee’ was, ontstaan er soms door die vraag, toch nog hele aardige gesprekken.
  • Als u de naam weet van de prospect, zorg dan dat u hem maximaal drie keer herhaald tijdens het gesprek. Het maakt het gesprek persoonlijker.
  • Heeft u geen naam kunnen vinden? Vraag aan de telefoniste wie verantwoordelijk is voor… en wat zijn of haar naam is. Controleer in dat soort gevallen direct aan het begin van het gesprek of de persoon die u spreekt inderdaad de juiste gesprekspartner is.
  • Behandel de ‘poortwachter’ (telefoniste, secretaresse) altijd met respect! Zij heeft de macht u wel of niet door te verbinden!
  • Blijf altijd vriendelijk en correct. Ook tegen mensen die zich onvriendelijk opstellen. Het einde is zoek als u moeilijk terug gaat doen. Wil iemand niet in gesprek met u en maakt hij dat op laten we zeggen ‘minder prettige manier’ kenbaar? Prima, besteed er verder geen tijd en energie in en bel uw volgende prospect.
  • Gebruik steeds een gemoedelijke en vriendelijke stem en onderbreek uw gesprekspartner nooit.
  • Toon altijd interesse in wat de gesprekspartner zegt, ook al is hij lang van stof of gaat het buiten uw propositie of werkveld om.
  • Belt u terug naar aanleiding van een vorig gesprek dat u nog levendig voor ogen heeft? Verwacht niet van uw prospect dat het op hem even grote indruk heeft gemaakt. Herhaal kort wat er de vorige keer is besproken en benadruk dat u had afgesproken op dit moment terug te bellen. Eindig opnieuw met de vraag of het gesprek op dit moment wél gelegen komt? En maak er geen halszaak van als de prospect aangeeft dat het eigenlijk opnieuw niet goed uitkomt…
  • Belt u terug naar aanleiding van een inhoudelijk gesprek? Heeft u bijvoorbeeld documentatie verstuurd en belt u daarover terug? Verwijs dan wederom naar het vorige gesprek en de verstuurde documentatie en sluit uw introductie af met een open vraag die het gesprek op gang brengt.
  • Kom afspraken na. Stuur de beloofde documentatie daadwerkelijk zo snel mogelijk op. Bel terug op de afgesproken tijd.
  • Maak goede notities tijdens het gesprek. Alleen op die manier kunt u bij een volgend gesprek haarfijn herhalen wat er de vorige keer is besproken.
  • Sluit het gesprek altijd af met een positieve noot. Ook wanneer in het gesprek is gebleken dat er geen probleem leeft bij de prospect die u kunt oplossen. Bedank vriendelijk voor het interessante gesprek, de tijd en wens meneer Naam noemen, nog een prettige dag verder. Hou het contact altijd zoveel mogelijk open, je weet nooit hoe u elkaar nog eens tegenkomt. Of welke veranderingen er plaats vinden in de organisatie waardoor uw propositie alsnog in een behoefte kan voorzien. Een gracieus afscheid zorgt er voor dat de deuren open blijven voor verdere communicatie.
  • Wacht met verbreken van de verbinding of ophangen tot de ander dat reeds heeft gedaan.

Kortom: “Knoop je jas dicht, doe een das om, was eerst je handen kam je haren, recht je schouders, denk aan je tanden. Blijf niet hangen, recht naar huis toe, spreek met twee woorden Stel je netjes voor, eet zoals het hoort en zeg u.”

Meer weten, neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Bedrijfsgegevens

Sales Plus BV

Stationsplein 45 | Unit A4.002
3013 AK Rotterdam
KVK: 30185547

Contactgegevens

E-mail address:
sales@salesplus.nl

085-4015717