Neem contact met ons op

085 40 15 717

Stuur ons een e-mail!

Contactgegevens:

Bericht:

Uw bericht is succesvol ontvangen Close this notice.

Whitepaper aanvragen

Vul je gegevens in

Schrijf mij in voor de nieuwsbrief

Maak een keuze uit onze whitepapers

Aan tafel bij de prospect

Winstgevende acquisitie: 10 tips!

Whitepaper marketing

Zodra je het whitepaper hebt aangevraagd kom je op een overzichtspagina waar je de verschillende whitepapers direct kunt downloaden door op de link te klikken. Veel leesplezier!

Je aanvraag is succesvol verwerkt Close this notice.

Vul je gegevens in

Je aanvraag is succesvol verwerkt Close this notice.
9 maanden ago · by · Reacties uitgeschakeld voor Relaties opbouwen en deuren openhouden

Relaties opbouwen en deuren openhouden

In mijn vorige blog schreef ik over het binnenhalen van droomklanten. Hoe lekker zou het zijn als je alleen maar voor droomklanten werkt? Heb je er over nagedacht? Of ben je al druk bezig om je droomklanten binnen te halen? Laat het ons weten. In deze blog vertel ik meer over de verschillende type ondernemers. Geen enkele ondernemer is hetzelfde en we moeten allemaal relaties opbouwen en deuren openhouden. Toch ben ik van mening dat de basis voor succesvolle acquisitie, ondanks de verschillen, hetzelfde is. Benieuwd waarom dit zo is?

Verschil in ondernemers

In de basis onderscheiden we vier type ondernemers. Wellicht herken je jezelf erin:

  • Ondernemer A: de economie draait op volle toeren, met een goed gevulde orderportefeuille
  • Ondernemer B: gelijkmatige stroom van nieuwe klanten nodig
  • Ondernemer C: meer resultaat uit inspanningen nodig
  • Ondernemer D: direct nieuwe klanten nodig

De economie draait op volle toeren, met een goed gevulde orderportefeuille

Bij ondernemer A gaat het voor de wind. Deze ondernemer profiteert optimaal van de goed draaiende economie. Een prima gevulde orderportefeuille, een maximaal aantal declarabele uren en uitstekende kansen voor groei. Er zijn ondernemers die hier genoegen mee nemen. “Het gaat toch goed zo”. Toch is juist dit een perfecte periode voor acquisitie. Je hebt tijd, ruimte en de financiële middelen om acquisitie op de juiste manier uit te voeren. Er zijn zelfs mogelijkheden om nieuwe markten aan te boren. Geef het een kans. Geen stress, maar tijd voor groei!

Gelijkmatige stroom van nieuwe klanten nodig

Ondernemer B heeft veel pieken en dalen in de acquisitie. Bij tijd en wijlen is het werk niet bij te houden en visa versa. Door tijdgebrek tijdens de pieken zit er geen gelijkmatige opbouw in. Tijdens de rustige periodes is het weer paniekvoetbal.

Conclusie: ook tijdens de drukke periodes is acquisitie een continu proces. Het voortdurend investeren in acquisitie is de manier om jouw bedrijf op een stabiele manier te laten groeien. Zo bouw je een constante opdrachtenportefeuille op. Paniekvoetbal is niet meer aan de orde. Het balletje rolt lekker rond!

Meer resultaat uit inspanningen nodig

Ondernemer C snapt niet waarom zijn acquisitie niets, of te weinig oplevert. Als ik dan vraag naar de methode of de ‘moeite’ die er voor gedaan wordt, blijkt dat ze er eigenlijk niet genoeg tijd en energie in stoppen. Zomaar hier en daar wat losse uurtjes bellen, omdat er toch niets anders te doen was op dat moment, zet geen zoden aan de dijk. Je zal structureel uren moeten inplannen om jouw pijplijn gevuld te houden. Als het je aan tijd of kunde ontbreekt, is het verstandig je acquisitie uit te besteden, om zo het voortbestaan van jouw bedrijf te kunnen garanderen.

Direct nieuwe klanten nodig

Voor ondernemer D zijn er direct nieuwe klanten nodig. Op dit moment is het waarschijnlijk minder aan de orde, maar wellicht zit het nog vers in je geheugen. Tijdens de crisis was het eerder regel dan uitzondering. De behoefte aan ‘direct nieuwe klanten nodig’ was in die tijd groot. Voor dit type ondernemer zijn er altijd wel een aantal quick wins te realiseren. Maar is dit de juiste methode? Het komt (helaas) zelden voor dat je met acquisitie snel kunt scoren. Hoe groot is de kans dat iemand, die je voor de eerste keer spreekt, direct een (grote) order plaatst of überhaupt een opdracht voor je heeft?

Koester het contact

Vrijwel iedere prospect stelt zichzelf de vraag: “What’s in it for me”. En terecht wat mij betreft. Door het hele land onnodig koffie drinken is een dure aangelegenheid. Ook als het water je aan de lippen staat heeft acquisitie tijd nodig. In eerste instantie ga je op zoek naar een opening. Het komt veelvuldig voor dat je een ‘nee’ als antwoord krijgt. Dan is van groot belang om de deur open te houden. Op een nette manier. Zolang je de deur openhoudt heb je kans op een vervolg. Nu is het van belang dit contact te koesteren. Neem de tijd om de relatie verder te ontwikkelen. Jouw potentiële klant heeft die tijd nodig. Jaag de prospect niet op, maar houd op de juiste en afgesproken momenten contact. Ondertussen bouw je al goed aan je naamsbekendheid.

Acquisitie is, voor ieder type ondernemer, een structureel proces. Het gaat erom dat je een relatie opbouwt. Dit heeft tijd nodig, en laat dat nu juist de sleutel tot succes zijn!

In mijn volgende blog vertel ik meer over de sleutel tot succes. Hoe houd je de deur open? Hoe bouw je een relatie op en zorg je uiteindelijk dat het slaagt. Daarbij geef ik je een mooi praktijkvoorbeeld over de lange adem!

Heb je naar aanleiding van deze blog nog vragen? Neem gerust even contact met mij op!

 

Bedrijfsgegevens

Sales Plus BV

Stationsplein 45 | Unit A4.002
3013 AK Rotterdam
KVK: 30185547

Contactgegevens

E-mail address:
sales@salesplus.nl

085-4015717