Neem contact met ons op

085 40 15 717

Stuur ons een e-mail!

Contactgegevens:

Bericht:

Uw bericht is succesvol ontvangen Close this notice.

Whitepaper aanvragen

Vul je gegevens in

Schrijf mij in voor de nieuwsbrief

Maak een keuze uit onze whitepapers

Aan tafel bij de prospect

Winstgevende acquisitie: 10 tips!

Whitepaper marketing

Zodra je het whitepaper hebt aangevraagd kom je op een overzichtspagina waar je de verschillende whitepapers direct kunt downloaden door op de link te klikken. Veel leesplezier!

Je aanvraag is succesvol verwerkt Close this notice.

Vul je gegevens in

Je aanvraag is succesvol verwerkt Close this notice.
1 maand ago · by · Reacties uitgeschakeld voor Ook wel eens last van een negatieve verkoopspiraal?

Ook wel eens last van een negatieve verkoopspiraal?

Niets erger dan een Verkoopafdeling die niet scoort. Verkooptargets zijn er om gehaald te worden! Focus op het halen van targets, en met name op het níet halen daarvan, werkt echter averechts. Veel effectiever is de nadruk te leggen op de goede punten van zowel de afdeling als collectief en medewerkers afzonderlijk.

Verkopers die hun targets niet halen krijgen, met een beetje mazzel, nog wel een tweede kans. Maar als de verkopen niet toenemen, dan is het vaak al snel einde van de samenwerking. Terecht of onterecht?

Focus op resultaat

In de verkoop wordt veel gefocust op het behalen van resultaten, ook wel logisch, want het draait natuurlijk om die verkopen. Maar die focus op het behalen van targets kan ook doorslaan en allerlei negatieve gevolgen hebben. Frustratie bij de verkopers waar het even niet lekker loopt, waardoor het alleen maar minder en minder lukt. Ontevredenheid bij de Sales Manager over de medewerkers, Verontruste vragen van de Directeur aan de Sales Manager.
Een neerwaartse spiraal, met als gevolg dat er helemaal niks meer lukt. Alle hoofden zitten alleen maar vol met de druk dat ze móeten scoren. Negativiteit neemt de overhand.

Focus op Fouten

Met die nadruk op behalen van resultaten ligt de nadruk vaak op de negatieve punten van de medewerker. Men blijft maar kijken waaróm het niet lukt, wat de Verkoper fout doet. Zijn negatieve punten worden tot in den treure uitgelicht, besproken en als voorbeeld genomen waarom het niet lukt de targets te halen. “Ja Niels, als je je gesprekken zó aanpakt, is het logisch dat het nooit wat wordt.” Arme Niels, die opmerking helpt hem echt met goede moed verder…

Verdere ellende voorkomen

Toegegeven, het komt voor dat we op een afdeling waar we beginnen met een traject voor Sales Coaching, Verkopers treffen, waarvan wij ons afvragen of ze wel de juiste functie bekleden. Zoals we in de vorige blog schreven, heeft iedere Verkoper begeleiding nodig. Ook de Verkoper moet beginnen met zijwieltjes, en een goed Sales trainingstraject. Maar soms, ‘zit het er gewoon niet in’. In die gevallen, hoe moeilijk ook, is het natuurlijk beter dit te bespreken en alle betrokken partijen meer ellende te besparen.

Focus op het goede punten en de sterke kanten

We gaan er echter liever vanuit dat door de huidige Verkopers te helpen met het verbeteren van hun verkooptechnieken en – methoden, de afdeling de Sales targets weer kan gaan behalen. De meest effectieve manier om iemand te helpen verbeteren, is om de aandacht te richten op de goede punten en de sterke kanten van de persoon, zijn karakter en Verkooptechnieken verder te helpen ontwikkelen.

Bewust worden van je sterke punten

Misschien is de Verkoper juist heel goed in het prikkelend openen van zijn telefoon gesprek? Leer hem dan die prikkelende manier van communiceren ook toe te passen in de rest van het gesprek. Is hij in veel situaties behalve verkoopgesprekken sterk in luisteren? Oefen met hem om minder zelf aan het woord te zijn als er een klant aan tafel zit. Een verkoper die in vergaderingen goede vragen stelt en dóorvraagt? Zonde dat hij dat sterke punt niet gebruikt in zijn verkoopgesprekken. Jouw medewerkers moeten zich wel bewúst worden dat dat sterke punten zijn die ze goed kunnen inzetten tijdens hun Sales activiteiten.

Zwak wordt minder zwak

Door te focussen op de sterke punten en mogelijkheden van een persoon, worden de zwakkere punten als vanzelf mee omhoog getrokken. Goed wordt nóg beter en de zwakke punten zijn, door de positieve impuls, minder prominent aanwezig. Soms komen we er gaandeweg achter dat wat op het eerste blik een zwak punt is, helemaal nog niet zo’n slechte eigenschap is en goed kan worden ingezet.

Meer weten hoe je uit een negatieve verkoopspiraal kan komen, neem contact met ons op voor een afspraak!

Bedrijfsgegevens

Sales Plus BV

Stationsplein 45 | Unit A4.002
3013 AK Rotterdam
KVK: 30185547

Contactgegevens

E-mail address:
sales@salesplus.nl

085-4015717