Neem contact met ons op

085 40 15 717

Stuur ons een e-mail!

Contactgegevens:

Bericht:

Uw bericht is succesvol ontvangen Close this notice.

Whitepaper aanvragen

Vul je gegevens in

Schrijf mij in voor de nieuwsbrief

Maak een keuze uit onze whitepapers

Aan tafel bij de prospect

Winstgevende acquisitie: 10 tips!

Whitepaper marketing

Zodra je het whitepaper hebt aangevraagd kom je op een overzichtspagina waar je de verschillende whitepapers direct kunt downloaden door op de link te klikken. Veel leesplezier!

Je aanvraag is succesvol verwerkt Close this notice.

Vul je gegevens in

Je aanvraag is succesvol verwerkt Close this notice.
3 jaar ago · by · Reacties uitgeschakeld voor Koopsignalen: 5 tekenen dat uw prospect klaar is om de deal te sluiten

Koopsignalen: 5 tekenen dat uw prospect klaar is om de deal te sluiten

Het herkennen van koopsignalen bij prospects is een vak apart. Vaak worden deze signalen niet opgemerkt door de verkopende partij. Zonde! Een koopsignaal is een bewust of onbewust signaal dat de prospect duidelijk maakt dat hij klaar is voor een volgende stap. Het herkennen hiervan is dus van groot belang! Hiervoor is het belangrijk om goed te kijken, luisteren en reageren.

1. Actief interesse tonen in uw organisatie

Nog vóór er daadwerkelijk sprake is van een telefoongesprek of afspraak zijn er al koopsignalen merkbaar bij prospects. De duidelijkste hiervan is het zelf contact opnemen. Dit zal een klant alleen doen bij oprechte interesse. Subtielere vormen hiervan zijn het downloaden van documenten op uw website of het inschrijven voor de nieuwsbrief of voor evenementen. Maar denk ook aan het invullen van niet verplichte velden bij een webformulier of het deelnemen aan een enquête. Dit zijn extra stappen die een klant zet die anderen snel overslaan. Speel hier op in door snel van u te laten horen.

2. De prospect begint zelf vragen te stellen

Iets verder in het proces: wanneer een potentiële klant enthousiast wordt van uw verhaal, dan zal hij meer informatie willen. Een koopsignaal kan zijn dat de klant steeds specifiekere vragen gaat stellen. Het gaat niet puur om eenvoudige basisvragen maar ook steeds meer om specifieke details. Dit is voor u een teken om in te gaan op de vragen en meteen ook wedervragen te stellen. Zo gaat u dieper in op de wensen van de klant. Ook kunt u terugkomen op wat een klant eerder gevraagd of gezegd heeft door een controlevraag te stellen. Zo laat u zien dat u goed luistert.

3. De prospect vertelt ervaringen

Als een prospect uit zichzelf ervaringen begint te vertellen en daarmee inhaakt op uw verhaal, dan is dat een teken van herkenning. Hij trekt conclusies uit de informatie van de verkoper en durft het aan om persoonlijk te worden. Hij ziet al voor zich hoe het kan worden opgelost. Voor u een kans om hierop door te vragen en een situatie van wederzijds begrip te kweken. Zo kunt u de brug maken naar de vraag of u het voor de klant in orde mag maken.

4. Onbewuste hints

Vaak ontstaan kansen uit situaties die u niet inging als verkoopmogelijkheid. Stel u bent met iemand in gesprek en u vangt vragen op als: “We kunnen de druk bijna niet aan”, “hoe doen anderen dat”, of “ik zoek eigenlijk iemand die…”. Dan kunt u inhaken op een aanwezige behoefte waar de prospect nog niet bewust over nagedacht heeft.

5. Non-verbale interesse

Ook non-verbaal zijn er tekenen te signaleren dat een prospect geïnteresseerd is. Wanneer iemand belangstelling heeft voor uw product of dienst, zal hij het niet direct toegeven in woorden. Maar lichaamstaal verraadt veel. Oogcontact maken en een open lichaamshouding zijn signalen van belangstelling. Net als knikken bij het horen van uw verhaal en gemakkelijk lachen. Als u een fysiek product aanbiedt zal een geïnteresseerde deze grondig willen bekijken of aanraken. Dit geldt ook voor informatie of grafieken over diensten die u laat zien. Let ook op een veranderende lichaamshouding. Denk aan verzitten, ontspannen of een andere houding van de handen. Dit gebeurt vaak als reactie op iets wat er gebeurt. Ook signalen dat een klant kritisch is kunnen interesse betekenen. U kunt al deze signalen gebruiken om te vragen wat een prospect vindt van uw voorstel.

Alle bovengenoemde koopsignalen kunnen leiden tot het maken van een afspraak of het sluiten van een deal. Het is aan u om dit concreet te maken. Herken de vraag van de prospect, luister goed en verdiep u in de situatie. De behoefte aan de hand van de koopsignalen kan per keer verschillen. Geef voorbeelden, biedt mogelijkheden en maak afspraken. Pak uw kans als deze er is.

Contact ons voor meer tips over koopsignalen

Meer weten, neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Bedrijfsgegevens

Sales Plus BV

Stationsplein 45 | Unit A4.002
3013 AK Rotterdam
KVK: 30185547

Contactgegevens

E-mail address:
sales@salesplus.nl

085-4015717