Neem contact met ons op

085 40 15 717

Stuur ons een e-mail!

Contactgegevens:

Bericht:

Uw bericht is succesvol ontvangen Close this notice.

Whitepaper aanvragen

Vul je gegevens in

Schrijf mij in voor de nieuwsbrief

Maak een keuze uit onze whitepapers

Aan tafel bij de prospect

Winstgevende acquisitie: 10 tips!

Whitepaper marketing

Zodra je het whitepaper hebt aangevraagd kom je op een overzichtspagina waar je de verschillende whitepapers direct kunt downloaden door op de link te klikken. Veel leesplezier!

Je aanvraag is succesvol verwerkt Close this notice.

Vul je gegevens in

Je aanvraag is succesvol verwerkt Close this notice.
4 maanden ago · by · Reacties uitgeschakeld voor Is er door de AVG een nieuwe poortwachter ontstaan?

Is er door de AVG een nieuwe poortwachter ontstaan?

Is er concreet wat verandert? Meer en meer bedrijven hebben een no-name policy of verbinden geen acquisitie telefoontjes door. ‘Stuur maar een email naar het algemene adres’ is dan de reactie die de telefoniste geeft. Toch is dat geen reden om het op te geven en niet meer koud te bellen. Met de juiste benadering maak je een grote kans om met behulp van de telefoniste je doel te bereiken.

Correcte benadering van de nieuwe poortwachter

Natuurlijk zijn er vele trucjes te bedenken om langs de poortwachter (de secretaresse, telefoniste van het bedrijf dat je belt) te komen. Echter, zeker met de AVG in je achterhoofd, zal je als je koud belt en de naam van de contactpersoon binnen het bedrijf nog niet kent, de telefoniste hard nodig hebben waardoor zij van onschatbare waarde is. Zij kan helpen, mits zij correct wordt benaderd, bij het vinden van de juiste persoon.

 

Onderschat haar niet, zij weet feilloos de weg

Doorgewinterde telefonistes weten feilloos de weg te vinden binnen het bedrijf. Vertel haar daarom eerlijk waarvoor je belt. Belangrijkste daarbij is het ‘Grote Nut’ van jouw voorstel voor haar bedrijf uit te leggen. Ze heeft dan twee redenen om door te verbinden: ten eerste leg je haar een beslissing voor die zij niet kan nemen. Ten tweede gaat het telefoontje voor haar ‘leven’, ze ziet het nut van het voorstel in en zal je doorverbinden naar de juiste gesprekspartner. Zij wil immers niet degene zijn die haar bedrijf (mogelijk) te kort doet door je niet door te verbinden.

 

Maak haar belangrijk en noteer wie je gesproken hebt

Vraag aan de telefoniste of zij je kan helpen, ‘Ze weet immers goed de weg binnen het bedrijf.’ Je appelleert aan haar gevoel van eigenwaarde en haar behoefte belangrijk gevonden te worden. De kans is groot dat ze wil helpen en actief op zoek gaat naar de juiste persoon.
Noteer om dezelfde redenen ook haar naam, dat komt later weer goed van pas. Dan kun je haar, wanneer je terug belt, persoonlijk aanspreken en gemakkelijker refereren aan het eerste gesprek.

 

Soms word je gewoon niet doorverbonden

Helaas kom je er, ondanks de respectvolle behandeling van de telefoniste, soms gewoon niet langs. Je kunt dan niet om het gebruik van wat trucjes heen… Vraag bijvoorbeeld gerust, als de telefoniste aangeeft dat je het beste een e-mail kan sturen, ‘ter attentie van wie dat het beste kan?’ Grote kans dat ze je alsnog een naam geeft, dan is het handig om in de mail te refereren aan de telefoniste waar je zijn/haar gegevens van gekregen hebt. “Vandaag heb ik geprobeerd u te bereiken maar u was helaas niet aanwezig, maar uw collega…….. heeft mij geadviseerd om alvast een mail te sturen”. Je kan er ook voor kiezen om gewoon twee weken later nog eens te bellen en vraag direct naar die persoon.

En, maak optimaal gebruik van internet en van LinkedIn. Zoek op bijvoorbeeld functienaam in het bedrijf, of scan publicaties in het bedrijfs-internetarchief. Je komt ongetwijfeld een persoon tegen, die je verder kan helpen. En ook al is dat misschien niet de juiste contactpersoon, het helpt altijd als je een naam weet die bekend is bij de telefoniste. ‘Oohh, ik dacht dat hij/zij verantwoordelijk was voor… Wie kan ik daarvoor dan het beste spreken?’

Het blijft vaak een ware kunst om langs de poortwachter te komen. In de Sales Plus Praktijkbegeleiding besteden we dan ook aandacht aan dit onderwerp. We zorgen ervoor dat je verder komt in het acquisitiegesprek en een inhoudelijk gesprek kunt voeren met een beslisser. Bovendien wordt het werk van koude acquisitie weer leuk! Je haalt meer voldoening uit jouw werk omdat je niet meer stuit op de poortwachter die je niet verder wilt helpen en niet voortdurend hoort dat er geen interesse is in jouw voorstel.

Wil je meer weten over onze sales coachings mogelijkheden neem dan contact op.

Bedrijfsgegevens

Sales Plus BV

Stationsplein 45 | Unit A4.002
3013 AK Rotterdam
KVK: 30185547

Contactgegevens

E-mail address:
sales@salesplus.nl

085-4015717