Neem contact met ons op

085 40 15 717

Stuur ons een e-mail!

Contactgegevens:

Bericht:

Uw bericht is succesvol ontvangen Close this notice.

Whitepaper aanvragen

Vul je gegevens in

Schrijf mij in voor de nieuwsbrief

Maak een keuze uit onze whitepapers

Aan tafel bij de prospect

Winstgevende acquisitie: 10 tips!

Whitepaper marketing

Zodra je het whitepaper hebt aangevraagd kom je op een overzichtspagina waar je de verschillende whitepapers direct kunt downloaden door op de link te klikken. Veel leesplezier!

Je aanvraag is succesvol verwerkt Close this notice.

Vul je gegevens in

Je aanvraag is succesvol verwerkt Close this notice.
5 jaar ago · by · Reacties uitgeschakeld voor Heeft u ‘uw markt’ verkend?

Heeft u ‘uw markt’ verkend?

De laatste maand ben ik een paar dolenthousiaste ondernemers tegen gekomen. Ze waren vooral zelf heel enthousiast over hun nieuwe product of dienst en geloofden heilig in de kansen ervan. Ze gingen er direct de markt mee op. ‘Ik weet zeker dat de markt hier écht op zit te wachten’, en ‘mijn doelgroep heeft acute behoeften aan mijn dienst, ik weet zéker dat ik in no-time tig klanten heb’.

Dovemansoren! Of heeft u ‘uw markt’ verkend?

Mijn vragen en kanttekeningen over het ‘eerst onderzoeken van die behoeften in de markt’, ‘of ze hun eigen enthousiasme ook hadden getoetst aan de markt’ en ‘of er ook anderen dan hun naasten het eens waren met hun businessprojecties….’, waren aan dovemansoren gericht. Natuurlijk moet je als ondernemer in je eigen producten of diensten geloven. Je moet er achter staan en er het volste vertrouwen in hebben dat het een product of dienst is met ongekende potentie. Maar soms, heb ik het idee, wordt dat vertrouwen te sterk ontwikkeld en erger nog, is het nergens op gebaseerd.

Verwachtingen versus werkelijkheid

Ondernemers onderzoeken helaas niet altijd vooraf of de geprojecteerde behoeften ook daadwerkelijk bestaan bij de doelgroep of in de gekozen markt(en). Ze geloven er zelf zo in, dat ze niet toetsen of de verwachtingen aansluiten bij de werkelijkheid. De ondernemer investeert geld en tijd, ontwikkelt zijn diensten, zet een campagne op om klanten te werven en stapt er hoog in. Soms, helaas, met desastreuze gevolgen.

Gebrek aan inzicht

Aan de ene kant kan het zijn dat de beoogde markt helemaal niet in zo grote getale zit te wachten op het product. Het vinden en binden van die ‘tig klanten in no-time’ valt tegen, de eerste vijf klanten zijn zo gevonden maar het rendement op de investering blijkt onvoldoende. Aan de andere kant kan het zijn dat de ondernemer door gebrek aan kennis juist kansen laat liggen. Wat als de behoefte niet bij de beoogde markt ligt, maar ergens anders wel? Of misschien kan de beoogde markt aangeven met welke aanpassingen de dienst wél voorziet in zijn behoefte.
Achteraf aanpassen is vaak lastiger en kostbaarder dan vooraf.

Zit u nog goed?

Naast het in de markt zetten van een geheel nieuw product of dienst, is het ook belangrijk om periodiek te onderzoeken of u nog wel goed zit. Bestaat er bij u het risico dat u delen van de markt links laat liggen? Is het voor u moeilijk om na te gaan of er veranderingen hebben plaatsgevonden in de markt? Zijn er nieuwe spelers tot de markt toegetreden, is wet- en regelgeving verandert?

Welke gevolgen heeft het voor uw onderneming wanneer u zonder onderzoek uw (nieuwe) product in de markt zet en achteraf blijkt dat het vinden en binden van nieuwe klanten lastig is? Lees volgende keer verder….

Meer weten, neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Bedrijfsgegevens

Sales Plus BV

Stationsplein 45 | Unit A4.002
3013 AK Rotterdam
KVK: 30185547

Contactgegevens

E-mail address:
sales@salesplus.nl

085-4015717