Neem contact met ons op

085 40 15 717

Stuur ons een e-mail!

Contactgegevens:

Bericht:

Uw bericht is succesvol ontvangen Close this notice.

Whitepaper aanvragen

Vul je gegevens in

Schrijf mij in voor de nieuwsbrief

Maak een keuze uit onze whitepapers

Aan tafel bij de prospect

Winstgevende acquisitie: 10 tips!

Whitepaper marketing

Zodra je het whitepaper hebt aangevraagd kom je op een overzichtspagina waar je de verschillende whitepapers direct kunt downloaden door op de link te klikken. Veel leesplezier!

Je aanvraag is succesvol verwerkt Close this notice.

Vul je gegevens in

Je aanvraag is succesvol verwerkt Close this notice.
3 maanden ago · by · Reacties uitgeschakeld voor Heeft jouw organisatie ook last van een verkoopeiland?

Heeft jouw organisatie ook last van een verkoopeiland?

Verkoopafdelingen hebben nogal eens de neiging zich als een verkoopeiland te gedragen binnen het bedrijf. Terwijl cohesie binnen het bedrijf juist zorgt voor optimaal rendement. Zorg daarom dat salesbeleid, strategie en targets, altijd voortvloeien uit het bedrijfsbeleid en geen op zichzelf staande entiteiten zijn.

Is jouw verkoopafdeling een eigengereid eiland of een geïntegreerd bedrijfsonderdeel

Vindt de afdeling logistiek de verkopers maar gladde praters? Hebben jouw verkopers niets van doen met de afdeling administratie? Door slechte samenwerking en communicatie gaan er geheid zaken mis waardoor nieuwe klanten geen trouwe klanten worden.

Nu je jouw marktbenadering scherp hebt doordat je jouw doelgroep en jouw propositie nog eens kritisch hebt bekeken en verbeterd, kunnen we aan de slag met de interne factoren.

Want hoewel het hebben van focus op de juiste doelgroep, en het hebben van de perfecte pitch nodig zijn als basis, zijn het de interne factoren die het werkelijke succes bepalen.

 

Het analyseren van het beleid en strategie

Het uit elkaar rafelen en optimaliseren van het verkoopproces begint bij het analyseren van het beleid en de strategie die het bedrijf heeft opgesteld. Dat is inderdaad een grote stap terug en je vraagt je misschien af waarom we kijken naar de bedrijfsstrategie als we het over het verkoopproces hebben. We zien echter vaak genoeg dat de verkoopstrategie op geen enkele manier aansluit bij de bedrijfsstrategie, dat het los van elkaar functionerende eenheden zijn. Terwijl de verkoopstrategie juist een voortvloeisel van het bedrijfsbeleid moet zijn. Zoals alle afdelingen van het bedrijf, die (horen te) werken aan het bereiken van het overkoepelende bedrijfsdoel.

Door de verkoopstrategie beter op de bedrijfsstrategie aan te sluiten zal het rendement toenemen en de organisatie in zijn geheel effectiever presteren.

 

Aard van het “verkoopbeest” zelfstandig en eigenwijs

In de aard van het ‘verkoopbeest’ zitten vaak neigingen zeer zelfstandig te (willen) werken met een flinke portie eigenwijsheid met specifieke kennis en een minder grote behoefte tot samenwerking met andere afdelingen.

Hoewel die eigenschappen zeker een pré zijn voor iedere verkoper, kan het ook voor problemen zorgen. Die eigenschappen zorgen er vaak voor dat de verkoopafdeling als een eiland in het bedrijf werkt, eigen doelen en targets opstelt en er dus geen optimale verbinding is met de rest van het beleid en of bedrijf.

 

Targets versus communicatie

De verkoper denkt alleen aan het verkopen van de producten of diensten, hij wil (moet) zijn targets halen. Hoe de rest van de organisatie de verdere afwikkeling van zijn verkopen verzorgt, daar staat hij minder bij stil. Goede communicatie met de binnendienst, logistiek, administratie ontbreekt en over en weer sluiten de werkprocessen niet bij elkaar aan. De gehele machine loopt bij lange na niet soepel en hierdoor gaan er geheid dingen mis: van simpele adreswijzigingen die niet worden doorgegeven tot orders die niet op tijd kunnen worden geleverd doordat de verkoper onhaalbare termijnen heeft afgesproken met de klant.

 

Kan jij aan de klantverwachting voldoen?

Het grote gevolg hiervan, is dat het bedrijf op deze manier nooit aan de verwachtingen van de klant kan voldoen. Er gaan dingen mis, afspraken worden niet nagekomen. Informatie komt niet juist aan. Niet uit laksheid van de rest van de organisatie, maar simpelweg doordat de communicatie tussen alle interne betrokkenen niet goed loopt.

 

Trouwe (tevreden) klanten zijn goud waard

Het werven van nieuwe klanten kost veel inzet en energie. Trouwe (tevreden) klanten zijn goud waard voor jouw bedrijf. Het is daarom eeuwig zonde wanneer door het ontbreken van goede interne communicatie en samenwerking, heldere afspraken en duidelijke afdelingsoverschrijdende werkprocessen, nieuwe klanten niet kunnen worden omgezet in trouwe klanten.

 

Herken je volgende voorbeelden?

Adreswijzigingen moeten direct aan andere afdelingen worden doorgegeven. Haalbare leveringstermijnen moeten gestandaardiseerd worden, voor iedereen duidelijk zijn en op ieder moment inzichtelijk. De afspraken met de klant moeten worden vastgelegd op een wijze zodat ook de afdelingen logistiek, administratie en inkoop er iets mee kunnen.

Al deze voorbeelden lijken op het eerste gezicht logisch maar bij miscommunicatie zijn deze van grote invloed op het rendement van de organisatie.

 

Tot slot

Soms vergt het behoorlijk wat energie om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Door samenwerking en soepele communicatie zal het rendement en succes van het bedrijf toenemen. Eilandjesgedrag daarentegen vormt een serieus gevaar voor het bedrijf.

Blijf de concurrentie een stap voor. Neem  contact met ons op voor een afspraak!

Bedrijfsgegevens

Sales Plus BV

Stationsplein 45 | Unit A4.002
3013 AK Rotterdam
KVK: 30185547

Contactgegevens

E-mail address:
sales@salesplus.nl

085-4015717