Neem contact met ons op

085 40 15 717

Stuur ons een e-mail!

Contactgegevens:

Bericht:

Uw bericht is succesvol ontvangen Close this notice.

Whitepaper aanvragen

Vul je gegevens in

Schrijf mij in voor de nieuwsbrief

Maak een keuze uit onze whitepapers

Aan tafel bij de prospect

Winstgevende acquisitie: 10 tips!

Whitepaper marketing

Zodra je het whitepaper hebt aangevraagd kom je op een overzichtspagina waar je de verschillende whitepapers direct kunt downloaden door op de link te klikken. Veel leesplezier!

Je aanvraag is succesvol verwerkt Close this notice.

Vul je gegevens in

Je aanvraag is succesvol verwerkt Close this notice.
3 jaar ago · by · Reacties uitgeschakeld voor De basisingrediënten voor een succesvol verkoopgesprek

De basisingrediënten voor een succesvol verkoopgesprek

Ieder verkoopgesprek is anders. Echter, de basisingrediënten voor een succesvol gesprek zijn altijd hetzelfde: zorg dat u goed voorbereid op pad gaat, weet wie uw gesprekspartner is en in welke fase van het verkoopproces hij zich bevindt. Stel open vragen, luister aandachtig naar zijn wensen en begeleid hem op het juiste moment naar de deal.

Een goede voorbereiding is het halve werk

Een goede voorbereiding wekt vertrouwen bij uw gesprekspartner en laat zien dat u uw gesprekspartner begrijpt en graag met hem meedenkt. De voorbereiding bestaat dan ook uit meer dan het meenemen van de juiste verkoopmaterialen en het oefenen van uw salespitch. Wilt u uzelf optimaal voorbereiden op uw salesgesprek? Verdiep u dan in uw gesprekspartner.

Met wie spreekt u eigenlijk?

Uiteraard beschikt u over een schat aan kennis van de producten en/of diensten die u verkoopt. Maar wat weet u eigenlijk van uw gesprekspartner? Gebruik uw voorbereiding om u te verdiepen in uw gesprekspartner, zodat u weet wat er speelt in zijn branche. Wat zijn bijvoorbeeld de verwachtingen waar hij aan moet voldoen om zijn eigen klanten tevreden te stellen? Gebruik herkenbare voorbeelden die hierop aansluiten en u zult merken dat uw gesprekspartner u als professional, met kennis van zaken, zal gaan zien en u waardeert om het meedenken.

In welke fase van het verkoopproces bevindt uw gesprekspartner zich?

Wanneer u eenmaal in gesprek bent zult u al snel merken in welke fase uw gesprekspartner zich bevindt. Is het een oriënterend gesprek? Geef uw gesprekspartner dan de ruimte om te vertellen over de situatie en over het probleem waarvoor hij een oplossing zoekt. Het is dus belangrijk om zoveel mogelijk open vragen te stellen.

Pas uw benadering aan op uw gesprekspartner

Als u in de oriëntatiefase maar blijft proberen om uw product verkocht te krijgen zal dit in uw nadeel kunnen werken, omdat uw gesprekspartner daar nog niet aan toe is. Hij wil weten wat de mogelijkheden zijn en waarom hij bij u moet zijn in plaats van uw concurrent. Pas dan kan hij uw aanbod vergelijken en beslissen of dit ook daadwerkelijk de juiste keuze voor hem is.

Help hem een handje

Maar uiteraard kunt u hem hier wel bij helpen: door zijn wensen in kaart te brengen en hem versteld te laten staan van de mogelijkheden die uw organisatie te bieden heeft. Wees helder over de prijs, maar dring er niet op aan dat er direct getekend wordt. Dan zult u zien dat er een ongedwongen sfeer ontstaat. Tijdens een vervolgafspraak, wanneer de klant overtuigd is van zijn keuze, zal de handtekening vanzelf volgen.

Meer gratis sales tips?

Wilt u graag aanvullend advies over het voeren van een verkoopgesprek of het werven van nieuwe klanten?

Meer weten, neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Bedrijfsgegevens

Sales Plus BV

Stationsplein 45 | Unit A4.002
3013 AK Rotterdam
KVK: 30185547

Contactgegevens

E-mail address:
sales@salesplus.nl

085-4015717