Neem contact met ons op

085 40 15 717

Stuur ons een e-mail!

Contactgegevens:

Bericht:

Uw bericht is succesvol ontvangen Close this notice.

Whitepaper aanvragen

Vul je gegevens in

Schrijf mij in voor de nieuwsbrief

Maak een keuze uit onze whitepapers

Aan tafel bij de prospect

Winstgevende acquisitie: 10 tips!

Whitepaper marketing

Zodra je het whitepaper hebt aangevraagd kom je op een overzichtspagina waar je de verschillende whitepapers direct kunt downloaden door op de link te klikken. Veel leesplezier!

Je aanvraag is succesvol verwerkt Close this notice.

Vul je gegevens in

Je aanvraag is succesvol verwerkt Close this notice.
5 jaar ago · by · Reacties uitgeschakeld voor 80% van alle sales vindt plaats tussen het 5e en 12e contact

80% van alle sales vindt plaats tussen het 5e en 12e contact

Onlangs kwam ik dit intrigerende rijtje tegen op internet: Sales Statistics. Of deze cijfers wetenschappelijk zijn onderzocht en onderbouwd weet ik niet. Ik weet wel dat het een jammerlijk beeld geeft. Zonde dat verkopers zoveel kansen onbenut laten.

Sales Statistics

48% of sales people never follow up with a prospect
25% of sales people make a second contact and stop
12% of sales people only make three contacts and stop
only 10% of sales people make more than three contacts
2% of sales are made on the first contact
3% of sales are made on the second contact
5% of sales are made on the third contact
10% of sales are made on the fourth contact
80% of sales are made on the fifth to twelfth contact

Volgens deze cijfers volgt 48% van de verkopers nooit een contact met een prospect op. (Daar kan wat mij betreft gerust ‘a whopping’ voor.) Nadat de verkoper contact heeft gehad met de contactpersoon laat hij het er in bijna de helft van de gevallen verder bij zitten. Daar gaan bij mij de haren recht van overeind staan.

Opwarmen en weer koud laten worden

In dat eerste contact heeft de verkoper waardevolle informatie naar boven gehaald over het bedrijf en (toekomstige) behoeften in zijn product of dienst. Wat een koude prospect was, is door dat eerste contact wat opgewarmd. Het is juist de stap die de meeste inzet vereist, het moeilijkste is van het gehele proces! Zonde als het daarbij blijft.

De cijfers die volgen in het overzichtje geven het totale hoge opgeefgehalte weer. Slechts 10% van de verkopers neemt de moeite om meer dan drie keer contact op te nemen met de prospect.

Kans op snel scoren miniem

Zet dat laatste nu af tegen de onderste helft van de statistieken: slechts 2% van alle verkopen worden direct in het eerste contact afgesloten. Dat zijn echt uitzonderingen, waar met name veel geluk bij komt kijken. Het kán natuurlijk gebeuren dat u nét op het juiste moment belt. De prospect heeft het product of dienst nu nodig en gaat direct over tot aankoop. Het komt echter zelden voor dat je met acquisitie snel kunt scoren.

De aanhouder wint (het meeste)

Dat de beste resultaten komen uit een langdurige, zorgvuldig opgebouwde en beheerde acquisitie campagne blijkt uit hoeveel contactmomenten nodig zijn om tot een opdracht of order te komen. Verreweg het grootste aantal van de verkopen komt tot stand tussen het vijfde en twaalfde contact. In verkoop is dus nodig: doorzettingsvermogen en een lange adem want de aanhouder wint!

Van koud, naar warm, naar heet

Structureel hoge resultaten boeken op uw verkoopinspanningen vraagt dus om structurele opvolging. Van koud, naar warm, naar heet. Dit opwarmen gaat echter niet zomaar. Het betekent soms wel twaalf keer contact hebben met de prospect. Of nog wel meer. Dit hoeven niet altijd bezoekafspraken te zijn, ook telefonisch contact of een e-mail met nieuws van uw kant, hoort daarbij.

Bellen op de juiste momenten

Noodzakelijk is wél om de belangrijke momenten in de gaten te houden en ervoor te zorgen dat u er dan bij bent. U moet weten wanneer iets gaat spelen, wanneer vervolgstappen in projecten en beslissingen genomen worden. Door het contact zorgvuldig op te bouwen en op de juiste momenten contact te houden, vergroot u de kans aanzienlijk de order uiteindelijk ook in de wacht te slepen.

Tot slot

Zomaar hier en daar wat losse uurtjes bellen zet dus geen zoden aan de dijk. U zult structureel uren moeten inplannen om alle opvolging goed uit te kunnen voeren.

Meer weten, neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Bedrijfsgegevens

Sales Plus BV

Stationsplein 45 | Unit A4.002
3013 AK Rotterdam
KVK: 30185547

Contactgegevens

E-mail address:
sales@salesplus.nl

085-4015717