Neem contact met ons op

085 40 15 717

Stuur ons een e-mail!

Contactgegevens:

Bericht:

Uw bericht is succesvol ontvangen Close this notice.

Whitepaper aanvragen

Vul je gegevens in

Schrijf mij in voor de nieuwsbrief

Maak een keuze uit onze whitepapers

Aan tafel bij de prospect

Winstgevende acquisitie: 10 tips!

Whitepaper marketing

Zodra je het whitepaper hebt aangevraagd kom je op een overzichtspagina waar je de verschillende whitepapers direct kunt downloaden door op de link te klikken. Veel leesplezier!

Je aanvraag is succesvol verwerkt Close this notice.

Vul je gegevens in

Je aanvraag is succesvol verwerkt Close this notice.
2 jaar ago · by · Reacties uitgeschakeld voor 10 mythes over social media

10 mythes over social media

Wanneer wij met salesmensen spreken over het gebruik van social media dan krijgen we regelmatig te horen dat ze daar niet zo in geloven. Twitter als dagboekfunctie? Facebook als like-machine? Daar beginnen ze niet aan. Persoonlijk contact voert toch de boventoon? Wij laten graag zien waarom het één het ander niet uitsluit. 10 mythes over social media die nog steeds actueel zijn.

1. Hier en daar wat persoonlijk gebruik van social media is genoeg

Waarschijnlijk beschikt u over een Facebook- en LinkedIn-account waar u hier en daar wat op plaatst, al dan niet privé. Maar daarnaast is het belangrijk om ook bedrijfspagina’s of -accounts op te zetten. Zo is het ook makkelijk voor uw hele bedrijf om een aandeel te leveren aan social media.

2. Social media zijn onpersoonlijk

Goed: u kunt uw klant niet aankijken via Facebook of Google+ maar het is wel een manier om de relatie te versterken. Het kan een eerste contact zijn, de drempel verlagen, een interactie over een artikel opleveren wat u deelt. Doordat u meerdere korte contactmomenten heeft is het gemakkelijker om ook offline een afspraak te maken. Social media kan ook een manier zijn om het contact tussendoor makkelijk te onderhouden.

3. U moet overal aanwezig zijn op social media

Niet alle soorten social media hoeven geschikt te zijn voor u of uw bedrijf. Maak bewust keuzes zodat u ook plezier heeft in het gebruik van het bewuste medium en u goed de doelstellingen daarvoor kunt blijven handhaven. Door u te focussen op bijvoorbeeld twee kanalen worden deze kanalen actiever en effectiever.

4. Het aantal volgers bepaalt het succes van social media

Heeft u liever 100 oprecht geïnteresseerde volgers of 1000 volgers die meededen aan een actie van uw pagina en daarna nooit meer kijken? Juist, de kwaliteit van uw volgers is veel belangrijker. Oprechte volgers zullen u namelijk in de gaten houden, op links klikken en uw berichten delen. Natuurlijk is het leuk om een schare fans te hebben om ook de buitenwereld te laten zien dat u succesvol bent, maar staar u hier niet blind op.

5. Social media zijn alleen nuttig wanneer je een grote speler bent

Juist kleine bedrijven hebben meer tijd om succes te halen uit social media. Lijnen zijn vaak wat korter en social media zijn meer geïntegreerd bij iedereen in het bedrijf. Met een klein bedrijf kunt u zich ook makkelijker specifiek richten op bijvoorbeeld regio.

6. Social media kosten altijd veel tijd

Natuurlijk moet u tijd vrij maken voor het opzetten van social media accounts en een strategie bedenken over de inhoudelijke invulling. Maar social media berichten zijn deels in te plannen en onder te verdelen bij de medewerkers van uw bedrijf. Het is alleen maar goed om social media te integreren binnen uw hele bedrijf en iedereen een keer aan het woord te laten. Zeker wanneer er interactie plaats vindt.

7. Er wordt vooral veel geroddeld en gekletst op social media

Op social media vindt veel interactie plaatst over nieuws, verschillende branches, meetings, seminars en activiteiten. Evenementen hebben vaak hun eigen hashtag. U kunt hier slim op inspelen. Wanneer u de juiste mensen volgt krijgt u ook terug waar u naar zoekt. Daarnaast leert u de mensen die ú volgen beter kennen en krijgt u gemakkelijk feedback over uw merk.

8. U bereikt toch nooit de juiste doelgroep

Uiteraard, als u aan Twitter of Facebook begint met de gedachte: “ik moet het ook maar eens hebben”, dan zal u redelijk doelloos in de ruimte schieten. Wanneer u echter goed doordacht te werk gaat, doelen bedenkt en zich in de juiste groepen en gesprekken mengt, dan kunt u er veel uit halen.

9. Social media leveren niets op

Naast de al genoemde feedback over uw bedrijf krijgt u ook gemakkelijker vertrouwen, omdat social media u inzicht geven in uw werk. Daarnaast trekt u meer traffic naar uw website omdat u artikelen en pagina’s kan delen en social media op uw website genoemd staat en vice versa. Daarnaast zorgt u voor meer mond tot mond reclame door u af en toe te mengen in discussies en waardevolle bijdrages te leveren of berichten te delen. Daarbij is het gebruik van social media gratis.

10. Uw klanten zitten niet te wachten op digitaal contact

Ook uw klanten zijn druk, net als u. Contact via social media kan juist een hele laagdrempelige en snelle manier zijn om de interactie aan te gaan met iemand die je nog nooit gesproken hebt. Je ziet welke kennis iemand in huis heeft door hetgeen dat hij deelt en waar hij over schrijft. U kunt zich onderscheiden door kennis te delen en te laten zien waar u goed in bent. Zo triggert u een prospect voor een offline afspraak. Verkopers, maar ook klanten en prospects, hebben veel contacten door het jaar heen. U spreekt elkaar niet wekelijks, hoe handig is het dan om tussentijds contact te onderhouden via social media?

Kortom, u hoeft geen keuze te maken tussen offline en online contact. Het één sluit het ander niet uit. Het kan naast elkaar bestaan en elkaar ook versterken. Het vergroot uw zichtbaarheid, aanwezigheid, naamsbekendheid en kennisgeving. Maak een juiste afweging in hoeveel tijd u aan social media besteedt. Maak het een vast onderdeel van uw dag. Social media kan de start zijn van een sales cyclus. Succes!

Meer tips over social media?

Meer weten, neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Bedrijfsgegevens

Sales Plus BV

Stationsplein 45 | Unit A4.002
3013 AK Rotterdam
KVK: 30185547

Contactgegevens

E-mail address:
sales@salesplus.nl

085-4015717